Köpvillkor

KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

Mejpel AB, genom denna otroligt tråkiga text, informerar härmed dig om vad som gäller när du köper en produkt via www.mejpel.se. Mejpel följer (givetvis!) Konsumentköplagen (1990:932), Distansavtalslagen (2005:59), Personuppgiftslagen (1998:204) och Lagen om E-handelslagen  (2002:562). Genom att beställa på www.mejpel.se accepterar du dessa villkor.

SAMMANFATTNING

Om du är som jag (Fred Duval här förresten) läser du inte hela texten innan du godkänner det som finns i Köp- och leveransvillkor. Här kommer därför en kort sammanfattning av det du kanske undrar innan du handlar. Detaljerna kring denna sammanfattning finner du nedan.

  • Din order är bindande
  • Din order levereras oftast inom tre arbetsdagar
  • Gratis frakt om du handlar för mer än 400 kr och 59 kr annars
  • Betalning sker via bankgiro, enligt fakturans uppgifter. Påminnelseavgift (let’s hope not!): 60 kr. Dröjsmålsränta (let’s really hope not!): 8 %
  • Betalningsvillkor via www.mejpel.se: 30 dagar. Beställningar skickas innan betalningen har kommit.
  • Fakturan skickas till den epostadress du anger vid beställning.
  • Fakturan skickas inom en vecka, oftast samma dag som din order är framme hos ditt DHL-ombud
  • Leverans via DHL Service Point. Du behöver hämta din försändelse hos ett DHL-ombud inom 14 dagar
  • Bäst före-datum på alla produkter är alltid mer än ett år om inget annat anges
  • Mejpel ansvarar för transportskadeärenden med DHL. Du betalar alltså inte för en trasig flaska om detta skedde innan du hämtar din försändelse så länge du rapporterar skadan inom tre dagar
  • Ångerrätten gäller i 14 dagar. Mejpel AB står dock inte för fraktkostnaden för att skicka tillbaka produkter

 

FÖRETAGSINFORMATION

Mejpel AB, org.nr 556921-4884 tillhandahåller webbsidan www.mejpel.se. Företagsadressen är Anders Pers väg 3, 261 62 Glumslöv men det kan vara bra att känna till att det inte finns någon lönnsirap där, utan lagret ligger i Landskrona. Mejpel AB ansvarar för kund- och produktinformation, personuppgifter enligt PUL, transaktioner för betalningar, återbetalningar, reklamation samt distribution. Om du har handlat en produkt från Mejpel i en butik behöver du vända dig till butiken där du köpte varan för eventuella reklamationsärenden.

AVTAL VID KÖP

För att handla på www.mejpel.se måste du ha fyllt 18 år. Genom att lägga en order godkänner du våra köpvillkor och samtycker till att namn och adress registreras i Mejpels kundregister. All information som publiceras på www.mejpel.se ska vara korrekt. Vid uppenbara felaktigheter i informationen (tokiga priser, absurda volymer, mm) förbehåller sig Mejpel rätten att korrigera dessa i efterhand. Vid eventuella korrigeringar på grund av uppenbara felaktigheter har du som kund givetvis rätt att makulera din order om du anser korrigeringar orimliga.

Alla priser är angivna i svenska kronor, inkl 12 % moms.

Efter din beställning får du alltid en automatisk orderbekräftelse via e-post, normalt inom några sekunder. Om du inte har fått någon mailbekräftelse inom en halvtimme är det ditt ansvar att dubbelkolla att mailadressen du angav är korrekt, att din mailinkorg inte är full och att säkerställa att mailet inte finns i spaminkorgen. Kontakta Mejpel så fort som möjligt om du inte har fått orderbekräftelse via e-post. Mailadressen du anger vid beställning kommer att användas ytterligare för att skicka en leveransbekräftelse samt för att skicka fakturan. Fakturan skickas normalt på den beräknade leveransdagen. Det kan hända att det dröjer några dagar till men fakturan kommer alltid inom en vecka.

FRAKT

Fraktavgiften är 59 kr om ordersumman understiger 400 kr. Gratis frakt för ordrar lika med eller över 400 kr. Momsen på frakten ska vara samma som momsen på det du köper, alltså 12 %.

LEVERANS

Din order skickas oftast dagen efter att du har lagt din beställning och nästan alltid inom tre arbetsdagar. Om Mejpel inte kan skicka din order inom fem arbetsdagar kommer vi att kontakta dig. Du kommer då att kunna ta ställning till om du vill vänta med att din order skickas enligt överenskommelse eller om du vill makulera din order.

Din goda Mejpel lönnsirap skickas med DHL Service Point. Detta innebär att din försändelse behöver hämtas hos ditt närmaste DHL-ombud. DHL Service Point behåller din order i 14 dagar. Om du inte hämtat din order inom 14 dagar kommer försändelsen att skickas tillbaka till Mejpel och du kommer att debiteras med 250 kr för outlöst försändelse (denna kostnad debiteras inte av Mejpel för att det är kul, utan den är för att täcka transportkostnader samt hanteringen).

Om du föredrar att din försändelse skickas till ett ombud som ligger längre ifrån där du bor,  t ex nära där du jobbar, tränar eller whatever orsaken, går det alldeles utmärkt att ange det i Ordernoteringar som du hittar när du har kommit till Kassan. Det går även att maila Mejpel (info@mejpel.se) i efterhand för att meddela Mejpel om detta, dock måste det ske innan ordern är skickad.

Leverans från DHL tar oftast en arbetsdag. I vissa fall, beroende var du bor kan det ta två arbetsdagar och, ytterst sällan, tre eller fyra arbetsdagar. Om du vill veta hur lång tid leveransen beräknas ta kan du använda DHLs Frågor och svar sida. Alla ordrar skickas via DHL Terminalen i Helsingborg (postnummer:  253 68).

Aviseringen om att din försändelse har levererats till ditt DHL-ombud och är redo att hämtas av dig skickas kostnadsfritt via SMS eller e-post. Om du inte anger ett mobilnummer vid beställningen kommer aviseringen via mail per automatik. Om du anger ett mobilnummer och en mailadress vid beställning kommer SMS-aviseringen att väljas om du inte specificerar annat i Ordernoteringar på sidan Kassan. Om du inte får någon avisering från DHL inom 10 dagar från den dagen du har beställt, kontakta Mejpel via info@mejpel.se så hjälper vi dig att undersöka vad som blev tokigt.

Mejpel ligger i Glumslöv och lagret ligger i Landskrona. I vissa fall går det att bestämma en träff för att ta emot din order och att därmed kunna förhandlar bort fraktkostnaden. Om du kan ta emot din leverans i Landskronatrakten är du mer än välkommen att kontakta Mejpel via info@mejpel.se . Det finns ingen garanti på att vi kommer att kunna bestämma träff men frågan är ju alltid fri ;-)

Mejpel levererar endast i Sverige.

TRANSPORTSKADA

Det händer ytterst sällan att det förekommer transportskador men om det skulle hända behöver du inte oroa dig om kostnaden. Det är Mejpels ansvar att paketeringen klarar transporten och det är DHLs ansvar att hantera försändelsen på ett korrekt sätt. Med andra ord kommer du inte att betala för eventuellt trasiga flaskor. Ersättningsfrågan kommer Mejpel och DHL att bråka om, inte du :-) Det är dock viktigt att din anmälan om skador kommer inom tre dagar annars kan inte Mejpel dra ärendet vidare med DHL och då kan du inte heller få ersättning för skadade varor.

Skicka en eller flera bilder på skadan till info@mejpel.se. Bilderna är endast för att Mejpel ska kunna driva vidare ärendet med DHL. Mejpel och du kommer att komma överens om en rimlig ersättning på så sätt att båda parterna är nöjda med. Efter det behöver du inte tänka på saken mer – om det är DHLs fel ersätts Mejpel av DHL och om det är Mejpels fel är det bara sorgligt för Mejpel.

REKLAMATION

Om varan är felaktig skall detta anmälas till Mejpel via info@mejpel.se. Vid eventuell tvist förbinder Mejpel sig att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Eventuell returfrakt vid godkända reklamationer betalas av Mejpel.

ÅNGERRÄTT

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller dock inte varor med nedsatt pris. Varan ska återlämnas i oförändrat skick. Återsändande av produkt sker på din bekostnad enligt distansavtalslagen. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att Mejpel har mottagit eventuell returnerad produkt.

Det är alltid bäst att kontakta Mejpel via info@mejpel.se om du vill returnera produkter så att allt blir så smidigt som möjligt. Mejpel tar inte emot försändelser som skickas mot postförskott. Du ansvarar för eventuella transportskador vid returnerade försändelser.

BETALNING

Betalningen sker via bankgiro enligt uppgifter som står på din faktura. Fakturan skickas till den mailadress du anger när du lägger din order. Det är ditt ansvar att välja en mailadress som du regelbundet använder och det är också ditt ansvar att titta om fakturan har hamnat i spaminkorgen eller liknande inkorg. Betalningsvillkor är 30 dagar vid köp via www.mejpel.se. Om fakturan inte är betald efter 30 dagar skickas en faktura som inkluderar en påminnelseavgift på 60 kr. Dröjsmålsräntan är 8 %.

Om det dröjer mer än sex månader innan fakturan betalas kan Mejpel ta ut 180 kr om det skickas ett inkassokrav och 170 kr för upprättande av en amorteringsplan.

PERSONUPPGIFTER

För Mejpel är PUL heligt. Mejpel kommer alltså endast att använda dina personuppgifter för att se till att du får din ljuvliga Mejpel lönnsirap och för att fakturera dig. Mejpel kommer aldrig under inga förutsättningar att publicera, sälja eller skicka vidare dina personuppgifter till tredjepartsföretag. Det vore bara dumt, eller hur?

…………………………………………….

Har du läst hela texten? Om du tyckte att den var tråkig att läsa kan jag garantera dig att den var minst lika tråkig att skriva. Kram /Fred

No comments yet.
Add Comment Register



Kommentera